Mylo: Kosmetika vyrobená ručně z těch nejkvalitnějších surovin
Mylo je slovenská, ručně vyráběná kosmetika, za jejímž vznikem stojí sympatická Barbora Gažová. Jak se ale žena, která vystudovala strojní obor na univerzitě v Bratislavě, dostala až k založení vlastní značky přírodní kosmetiky, na kterou by přísahaly zástupy nadšených zákazníků? Skvěle načasovanou náhodou!
Během mateřské dovolené Barb začala cítit, že se potřebuje realizovat, zaměstnat hlavu a tvořit něco kreativního. Jako první ji napadlo vyzkoušet pečení cupcakes, takže se mohlo lehce stát, že dnes bychom si nepěstovali závislost na Mylo pleťových sérech, ale muffinkách s originální barevnou polevou. Osud však zamíchal kartami jinak a poslal Barb do cesty kamarádku s knížkou, která byla o výrobě mýdel metodou za studena. "Za pokus nic", napadlo Barb a tak se po narození druhého miminka z legrace pustila do výroby. Její první mýdlo bylo levandulové a stylově jej odlila do muffinkových formiček! A poslední kousek má prý vystavený ve vitríně u rodičů :-)
Po úvodním úspěchu nutně následovalo experimentování s vůněmi, bylinkami a rostlinnými oleji. Dařilo se dál, a tak se Barb rozhodla svou zálibu povýšit o další krok. Uvědomovala si, že pokud se chce výrobou kosmetiky v budoucnu živit, rozhodně si nevystačí jen s nadšením. Je třeba se dál vzdělávat a hlavně - získat potřebné povolení pro prodej v Evropské unii. Což není úplná legrace, ale jak usměvavá žena dodává: "Tu neexistujú žiadne obmedzenia v podobe „nedá sa, nejde to“, idem sama za seba a vždy až na doraz."
Jednou z priorit je pro Mylo ohled na životní prostředí a jeho ochrana. Proto je design obalů co nejjednodušší a je vytvořen tak, aby se dal snadno recyklovat či využít dál v domácnosti. Některé výrobky jsou komplet v duchu zero waste, aby netvořily zbytečný odpad. Pleťová séra, oleje, gely, nebo tonika, jsou zase baleny do úchvatných skleniček, které se budou v koupelně vyjímat a garantuju vám, že se na ně budete každý den těšit!
Ostatně, i sama Barb zmiňuje, že design považuje za naprosto zásadní. Zákazníci při návštěvě e-shopu nemají možnost si výrobek prohlédnout naživo, vyzkoušet jej a ovonět. Musí je tedy zaujmout vzhled. I proto nedávno Mylo prodělalo kompletní redesign značky. Hlavním důvodem byla potřeba přinést něco nového a odlišovat se. Zásadní roli ale sehrála také myšlenka o co nejvíce ekologickém prodeji. A tak jsou všechny etikety z recyklovaného lepicího papíru a krabičkám z důvodu úspory papíru úplně chybí dvě strany. Jen si představte těch ušetřených stromů, kdyby to tak udělala byť jen polovina všech výrobců! A v Mylo zmodernizovali také potisk! Momentálně k jeho tvorbě používají starý japonský stroj, který tiskne sojovým olejem s rostlinnými pigmenty. Barevná škála je sice omezená, ale jelikož při potisku nevzniká žádný odpad, je toto negativum absolutně zanedbatelné.
Snad nejdůležitější položkou v celé kosmetické výrobě je ale volba surovin. Tam je Barb nekompromisní a zásadně si vybírá jen ty nejkvalitnější ingredience, které ideálně splňují i fair trade podmínky. Příkladem za všechny budiž bambucké máslo, které Mylo odebírá od komunity žen z Beninské republiky v západní Africe. Čerstvě vyrobené máslo putuje přímo na Slovensko, bez dalších mezidodavatelů. A v kosmetice dokonce najdete i bylinky, které Barb pěstuje na vlastní zahrádce. Ovšem nepoužívá je na výrobu macerátů - to by musela sklízet menší plantáž. Kytičkami ze zahrady pouze zdobí tuhá mýdla.
Ačkoli značku Mylo už oslovilo i několik investorů, Barb nabídky s díky odmítá. Říká, že nechce svou milovanou práci přetavit na pouhé generování zisku pro někoho dalšího. Chce byznys i nadále držet v menší produkci, která jí bude přinášet nejen peníze pro obživu, ale hlavně radost, svobodu a motivaci, bez které by Mylo nemohlo fungovat.